Birgit Nilsson i Erskinesalen

Birgit Nilsson i Erskinesalen

Den 19 maj får mälaröborna chansen att se den slutsålda jubileumskonserten från Kungliga operan som spelas med anledning av Birgit Nilssons 100-årsdag. Då direktsänds den stjärnfyllda konserten i Erskinesalen.

I år är skulle den hyllade operasångerskan Birgit Nilsson fyllt 100 år och det firas på allehanda sätt runt om i landet. Ett av dessa är den unika föreställning som Kungliga operan ger. Bland annat deltar världssopranen Nina Stemme, den internationellt eftertraktade tenoren Michael Weinius och de unga stjärnorna Cornelia Beskow och Christina Nilsson. De sjunger tillsammans med Kungliga hovkapellet under ledning av Alan Gilbert.

Birgit Nilsson var en udda fågel på många sätt i operavärlden. Hon var lantbrukardottern från Skåne som från början sjöng i kyrkokören, men sedan fick chansen att ta privatlektioner i piano och sång och så småningom även kom in på Kungliga musikhögskolan. Där ska hon ha kallats både obegåvad och omusikalisk av lärare och klasskamrater, men fick sin revansch när hon hoppade in i rollen som Agathe på Kungliga operan 1946, med tre dagars varsel, då den som skulle göra rollen blivit sjuk. Året därpå fick hon sitt egentliga genombrott när hon sjöng Lady Macbeth i Verdis opera på samma scen och därefter tog hennes internationella karriär fart. Hon blev en av 1900-talets största sångerskor och blev både utnämnd till hovsångerska och liknande utländska titlar. I december 2005 dog hon i Skåne.

Biljetter till föreställningen såldes slut på ett par minuter när de släppts, men nu ser Live på bio och Ölsta Folkets hus och park till att fler får se föreställningen och direktsänder den på ett stort antal platser runt om i landet, varav Ekerö är en.

LO BÄCKLINDER

 

Kungliga operan om Birgit Nilsson:
”Birgit Nilsson och Kungliga operan är ett synonymt begrepp i operavärlden. Efter debuten 1946 och genombrottet med Agathe i Friskytten respektive Lady Macbeth i Macbeth kom Birgit att snart lägga den internationella operavärlden för sina fötter. Samtidigt återvände hon regelbundet till sin hemmascen. Sin sista roll på Kungliga operans scen gjorde hon 1981 som Brünnhilde i Valkyrian. Här gjorde hon inte mindre än 35 roller, av vilka flera för första gången.”

 

Läs också