Dipp för kommunens näringsliv

Dipp för kommunens näringsliv

Den 15 maj bjöd kommunen in till vårterminens sista frukostmöte för det lokala näringslivet. Där fick de ta del av Svenskt näringslivs något dystra rapportering om företagsklimatet i kommunen samt höra om vad känslor och framgångsrikt företagande har med varandra att göra.

Samma dag som mötet hölls på Ekebyhovs slott presenterades också resultaten av Svenskt näringslivs senaste enkätundersökning. Denna och liknande mätningar har visat varierande resultat under de senaste åren. Raketutnämningar har varvats med nedgångar och denna gång var det ett ganska mediokert resultat som presenterades. Ekeröföretagens sammanfattande omdöme av det lokala företagsklimatet är i år 3,28, vilket är strax över godtagbart.

– Vill Ekerö kommun förbättra sitt företagsklimat behöver de bland annat förbättra servicen till företagen och sina upphandlingar. Infrastrukturen har länge varit ett problem och i år ger företagen ett ännu lägre betyg än tidigare år, 2,0 på en sexgradig skala, berättade Anna Wallin, projektledare på Svenskt näringslivs regionkontor.

Annons

Bland de 46 procent av kommunens företagare som svarat på enkäten, var de flesta småföretagare som i första hand arbetar med företagstjänster.

– Det sammantagna omdömet om kommunens råd och vägledning ligger ganska stabilt mellan ”godtagbart” och ”bra”, sa Anna Wallin och konstaterade bland annat at kommunens information och service till företag samt infrastrukturen, hamnade under strecket för vad företagarna tycker är godtagbart. På plussidan hamnade bland annat allmänhetens attityd till företagen.

Kommundirektör Lars Hortlund fanns på plats i publiken och kommenterade resultaten.

– Vi är inte alls nöjda med att ligga på gränsen till godtagbart, utan vi ska ligga mycket, mycket bättre till. Jag vill ha ett handlingsprogram för hur vi ska åstadkomma det och har redan satt igång det arbetet, sa han.

Annons

Efter Svenskt näringslivs genomgång klev föreläsaren Joakim Thörn upp framför åskådarna och berättade om vad kundens känslor har för koppling till ett företags framgångar. Till sin hjälp för att hålla publiken alert erbjöd han dessutom en interaktiv möjlighet att ställa frågor via mobiltelefonen och även fånga in sekundsnabba enkätsvar från publiken.

Han beskrev hur människors beslut fattas till 95 procent av omedvetet tänkande och att endast resten är medvetna beslut. Detta kopplade han bland annat till hur viktigt det är som företagare att leverera en positiv känsloupplevelse till kunderna.

– Får dina kunder en dålig upplevelse är 80 procent av dem beredda att byta leverantör, konstaterade han.

LO BÄCKLINDER

Läs också