Flexibla nattstopp i busstrafiken

Flexibla nattstopp i busstrafiken

Alliansen har beslutat att genomföra försök med ”flexibla nattstopp” i busstrafiken. Linje 396 blir en första möjlig kandidat för försök med flexibla stopp under nätterna.

 Idén går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser genom framdörrarna. Målbilden är att resan blir tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt. Detta som ytterligare ett sätt att öka tryggheten för resenärerna i kollektivtrafiken.

Annons

Vi har i grund och botten en trygg kollektivtrafik. Men många människor, särskilt kvinnor, känner sig otrygga när de rör sig ute om nätterna främst till och från kollektivtrafiken och i sitt bostadsområde, där otryggheten också ökar. Att öka tryggheten har därför varit och är en prioriterad fråga för Alliansen där vi på bara några år har ökat trygghetsinsatserna med drygt 30 procent. Nu tar vi nästa steg, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Annons

Linje 396 som är nattbuss mellan Brommaplan och Stenhamra, har identifierats som en första möjlig kandidat för försök med flexibla nattstopp. Nu utreds hur en trafiksäkring ska ske i samband med stopp på ej iordninggjorda stoppställen och hållplatser med målbilden att pilotverksamhet ska starta under hösten.

– Ingen ska behöva avstå nattjobbet eller festen för att de känner sig rädda för vad som skulle kunna hända på vägen hem. Flexibla nattstopp gör att resenärer får en kortare och tryggare väg hem. Jag är glad att förslaget om flexibla nattstopp nu börjar förverkligas så att fler kan känna frihet att röra sig och använda kollektivtrafiken även sena kvällar och nätter, säger Sara Svanström (L), trafiknämndens vice ordförande.

EWA LINNROS

Läs också