Nockebybron fastnade två gånger på en vecka

Nockebybron fastnade två gånger på en vecka

Många mälaröbor satt fast i bilkö mitt under rusningstrafiken den 24 januari då Nockebybron inte gick att stänga i samband med en broöppning. Bara några dagar senare skedde det igen, då vid 23:30-tiden på natten. Ingen information gick ut till kommunen vid något av dessa tillfällen.

Att Mälaröarna är sårbara blir tydligt då den enda vägförbindelsen med fastlandet kapas. Att nu Nockebybron inom loppet av en vecka inte gått att stänga vid två tillfällen, är oroväckande.

Det första tillfället skedde klockan 6:30 på morgonen då rusningstrafiken kommit igång.

– Vi har en överenskommelse sedan tidigare att broöppningar endast ska ske då det inte är rusningstrafik, säger kommunens informationschef Johan Elfver.

Annons

Bron öppnades klockan 6:30 och enligt Trafikverket har man öppnat bron före rusningstrafik.

– Rusningstrafik eller tid som vi inte öppnar bron, räknas mellan klockan 07:00 till klockan 09:00. Men det är någonting vi bör se över då det kanske inte är så lämpligt att öppna strax före klockan sju, säger Stefan Jakobsson, regional säkerhetschef på Trafikverket.

Redan några dagar efter den första incidenten fastnade bron igen. Detta skedde vid 23:30-tiden och först efter cirka en timme kunde bron stängas igen. Tjänsteman i beredskap (TIB) som finns i kommunen ska kontaktas omedelbart om det händer sådant här, men det har man inte gjort.

– Ju tidigare vi får veta vad som skett, ju mer insatser kan vi göra. Delvis när det gäller för oss att gå ut med information, men också att förbereda Färjerederiet på ökad trafikbelastning och också, att ha beredskap för vård och omhändertagande. Vi måste upprätthålla samhällsfunktionerna, de kan inte stå still och därför är det viktigt att vi blir informerade så snart som möjligt, säger Johan Elfver.

Annons

MN frågade Stefan Jakobsson varför informationen till kommunen dröjde.

– Vi ska se över våra kontaktvägar och varför den kontakten inte togs med en gång, så att vi får ett bättre samarbete med kommunens informationsavdelning framöver, svarade Stefan Jakobsson vid det första tillfället. Men detta hjälpte inte. När bron åter fastnat togs ingen kontakt med kommunen då heller.

– Jag kan bara beklaga att kontakten återigen inte togs. Vi har gjort om våra åtgärdslistor där en åtgärd är att ta kontakt med TIB, men det tar några dagar innan systemen uppdaterar sig och ändringen ligger med, svarar Stefan Jakobsson.

Annons

Den 24 januari hänvisades bilisterna till Slagstafärjan och även här blev det långa köer. Borde inte färjan vara avgiftsfri vid händelser som denna?

– Nu var stoppet lyckligtvis inte så långt. Men vid ett långvarigt stopp kontaktar vi Färjerederiet och färjan körs då avgiftsfritt. Det är en överenskommelse kommunen har med Färjerederiet när det uppstår extraordinära händelser, förklarar Johan Elfver.

Den 27 januari hade sista färjan redan gått, men Trafikverket satte in en extratur.

EWA LINNROS

Läs också