Vilken beredskap finns vid brohaveri ?

Vilken beredskap finns vid brohaveri ?

I MN:s radioprogram ”God kväll Mälaröarna” svarar kommunens informationschef Johan Elfver på inskickade frågor från er läsare och radiolyssnare. Nedan följer några av dem.

Jag är fortfarande konfunderad över detta med sophämtningen som ska “digitaliseras”. Till vilken nytta då? Och vad kostar allt detta? 

– Digitaliseringen öppnar upp för många möjligheter, bland annat gör det att man kan mäta hur mycket sopor som hämtas i aktuella områden. Det är för att kvalitetssäkra sophämtningen. Exakt kostnad för detta har jag inte i dagsläget, men från och med mars ska man börja märka upp alla soptunnor.

Förfasas över vad som händer om en eller ännu värre, om fler än en allvarlig olycka händer på Mälaröarna samtidigt som bron sitter fast. Vad har vi för säkerhet egentligen härute? Vart ska man ringa i ett sådant läge?

– Vid en allvarlig olycka ska man alltid ringa 112.  Det finns en beredskap från räddningstjänsten tillsammans med kommunen för allvarliga olyckar. Har vi exempelvis brandtillbud, har vi  inte bara brandstationen på Ekerö utan de samarbetar även med Storstockholm, Attunda med flera. Sitter bron fast, tar vi hjälp från exempelvis Lindvreten eller Huddinge via färjan. Sedan har vi dessutom brandvärn både på Färingsö och Adelsö. När det gäller ambulanstransporter har vi oftast en bemannad ambulans på Ekerö eller så tar man även den hjälpen via färjan. I värsta fall, får man överväga helikoptertransport.

Hur noggrannt har Nockebybron kontrollerats nu efter de två malörerna?

– Vi har bett om information från dem på Trafikverket som ansvarar för bron om den informationen och det väntar vi svar på. Kommunen kommer att ha kontinuerliga möten med Trafikverket för att få reda på status, med tanke på att bron kommer att öppnas oftare nu i samband med arbetet med förbifarten.

När bron fastnar kommer vi ingen vart, jo med färjan som kostar  1150 kronor i månaden. I lägen som nu när bron fastnade på morgonen kom man inte ens med den färjan man skulle behöva hinna med eller i närheten av den tid man bör åka, eftersom köerna till färjan gick ända till Ekebyhovsbacken. Men betala för resan, det ska vi? Vid brostopp nr 2 satt jag i en taxi och taxametern hann ticka på till extra hög taxa. Kan jag få ersättning för detta från Trafikverket?

– I lägen när bron fastnar i många timmar, då brukar kommunen ta kontakt med färjerederiet om att inte ta betalt på färjan. Sedan hjälper det inte frågeställaren som har betalat för ett månadskort, men de som har klippkort får inte resan dragen. Sedan för den som sitter i en taxi och taxametern tickar på, där rekomenderar jag frågeställaren att ta kontakt med Trafikverkets kundtjänst och i så fall begära en ersättning. Jag har dock inget svar på hur de hanterar detta.

Hör hela intervjun här:

EWA LINNROS

Läs också