Brostopp på Tappströmsbron

Brostopp på Tappströmsbron

Under annandag påsk fastnade Tappströmsbron vid broöppning och blev fast i nära två timmar. En larmmiss gjorde att informationen till räddningstjänsten inte nådde fram.

Det var vid 15.45-tiden förra måndagen som bron öppnades för en båt och blev kvar i uppfällt läge i nära två timmar. En av dem som blev sittande i kön var Clas Axelson som var på väg hem till Färingsö med buss 176 från Brommaplan när det tog stopp strax före Tappströmsbron. Efter över en timme lyckades han och några medresenärer övertala busschauffören att hoppa över svängen in till Ekerö och åka direkt till Färingsö så att de på så vis slapp kön.

Det är inte första gången Clas Axelson drabbas vid brostopp. Sedan han flyttade till Mälaröarna i mars förra året har han fastnat två gånger när Nockebybron låst sig i öppet läge och han är kritisk till att inget görs.

– Det är dags att fixa broarna! Händer det något är det allvarligt att vi är avskärmade, säger han.

Joachim Jacobsson, projektledare på Trafikverket och ansvarig för öppningsbara broar och bland annat Tappströmsbron förstår att brostopp innebär bekymmer för de drabbade, men menar att broincidenterna ändå minskat rejält under senare år, tack vare många förebyggande åtgärder. Någon statistik på hur ofta Mälaröarna drabbats av brostopp, varken före eller efter dessa åtgärder, finns enligt Joachim Jacobsson däremot inte.

– Öppningsbara broar består av teknik och elektronik som kan drabbas av fel, så är det tyvärr. Men vi har gjort vad vi kan för att minimera dem, säger han.

Enligt Joachim Jacobsson berodde brostoppet på annandagen på att systemet inte fick någon signal vid ett gränsläge. Stängningen stoppas då av säkerhetsskäl och en tekniker behöver titta på orsaken och åtgärda den. Vanligtvis brukar fel av det slaget vara enkla att åtgärda.

– Teknikerna har också en inställelsetid till platsen på max en timme men brukar kunna vara snabbt på plats.

Att det tog så lång tid på annandag påsk berodde på att det skedde en miss när larmet skulle skickas vidare, vilket gjorde att det dröjde innan det nådde teknikern. Dessutom fastnade teknikern själv i de köer som bildats av stoppet. Larmmissen innebar också att information om brostoppet inte nådde fram till räddningstjänsten som den ska, men lyckligtvis fick det inte några konsekvenser.

Det var den mänskliga faktorn som gjorde att fel åtgärdsplan valdes. Några åtgärder för att undvika liknande incidenter i framtiden är inte aktuella, enligt Joachim Jacobsson.

– Vi har ett bra system så det ska inte gå att göra fel. Tyvärr blev det fel ändå den här gången, men det ska egentligen inte kunna bli det, konstaterar han.

MN har sökt Trafikverket och Trafik Stockholm för att få tillgång till statistik över brostopp, dock utan framgång.

MN har också varit i kontakt med Trafikverket, Trafik Stockholm och räddningstjänsten utan att kunna få svar på om huruvida larmet till räddningstjänsten blev försenat eller uteblev helt.

HELEN BJURBERG

Läs också