Flytt av kulturhus och busselände

Flytt av kulturhus och busselände

”Olidliga förhållande” vid Brommaplan och en  gigantisk flytt av Brostugan är något av det man kan läsa om i MN i november 1970.

Flytten av Brostugan görs på grund av nybyggnation av både Nockebybron och Drottningholmsbron samt en breddning av vägen. Brostugan ska flyttas cirka 100 meter från sin ursprungliga plats vid gamla Nockebybrons södra fäste. Med en hastighet av ungefär 10 meter om dagen baxas kulturhuset på plankor. ”Förra måndagen började man baxa huset i riktning österut och det gamla 1700-talshuset följde snällt med”, skriver MN 18 november 1970.

Ett ämne som är lika aktuellt idag som 1970, är trafikkaoset på Brommaplan. På insändarsidan i november 1970 är det däremot inte själva biltrafiken som lyfts fram utan busshållplatserna.

”Herr redaktör! Hur länge skall de olidliga förhållandena vid Brommaplan, där Mälaröbussarna har sin utgångspunkt, få fortsätta utan någon ändring? Flytta bussarnas hållplats intill T-banestationen och avlägsna privatparkeringen där! Hur länge ska Mälaröarnas busspassagerare få krypa i olja, regn och snömodd mellan parkerade bilar och över flera farliga gatustråk innan de når fram till hållplatsen? Där får man sedan stå och vänta tills bussen behagar att köra fram. Kommunikationerna till Mälaröarna blir allt sämre. Förut kunde man per buss fara ända in till Fridhemsplan. Nu är det botten.”

Hur busschaufförernas arbetssituation är detta år framgår inte, men det behövs flera. I en jobbannons söker Mälaröarnas omnibus AB som det hette då, bussförare med busskörkort och även, personal för utbildning till  förare. Bussförarutbildningen är gratis och fria resor på SL:s linjenät ingår också.

EWA LINNROS

Läs också