Fördelen med det personliga mötet

MN besöker Colorama Ekerö och träffar Jesper Blockström, som berättar om verksamheten, tankarna inför framtiden och sin syn på utvecklingen av Mälaröarna. Berätta lite kort om dig själv och hur det kom sig att det blev just Colorama på Ekerö för din del?

– Jag är utbildad målare genom yrkesskolan, har gesällbrev i måleriyrket och har tidigare drivit målerifirma och färghandel både i Sollentuna och Täby. När jag flyttade ut till Ekerö 2008 var jag intresserad av att hitta en butik här och 2013 fick jag möjlighet att ta över Coloramabutiken här på ön. 

Vilka tjänster erbjuder ni?

– Framför allt så har vi butiken där vi säljer färg, tapeter, golv, en del trädgårdsredskap och så har vi en liten avdelning med inredningsprylar och presenter. Men vi har även tjänster där vi gör hembesök med ”Fasadexperten” och inredningsdesigner. Kunderna kan boka ett hembesök av fasadexperten som ger tips och råd hur man bäst lyckas när man ska måla om sin fasad. Inredningsdesigner är en tjänst där vi gör hembesök och hjälper till med färgsättning interiört.

Vad kan man förvänta sig som kund hos er?

– Att vi alltid är genuint intresserade och nyfikna på hur vi kan hjälpa våra kunder med deras renoveringsprojekt, stora som små!

 – Jag vill att Colorama Ekerö ska fungera som en inspirationskälla för alla som ska måla, tapetsera, byta golv eller på annat sätt underhålla och försköna sina hem. Vår strävan är att vara den hjälpsamma butiken vare sig det handlar om att hitta rätt kulör till sina väggar eller se till att det nyinköpta golvet blir gratis levererat direkt hem till kunden. 

Hur ser era framtidsutsikter ut och vilka utmaningar står ni inför?

– Jag tror på att det alltid kommer finnas ett behov av att måla om, tapetsera nytt eller kanske lägga in ett nytt golv, dels för att bevara det som för många är den största investering man gör i livet när man köper ett boende. Men också för att det är så roligt när man förändrar och förskönar. 

– Vi har en utmaning i en allt mer växande näthandel men jag hoppas att våra kunder även i framtiden ser fördelar med att det finns butiker där man genom det personliga mötet och den höga servicegraden får en helt annan upplevelse än framför en skärm.

Hur vill ni att Mälaröarna ska utvecklas framöver?

– Jag hoppas Ekerö fortsätter vara den härliga blandning av småstad och skärgård som den alltid varit.

Till sist, vilket företag i kommunen vill du läsa om i tidningen?

– Lilla Sörgården och  Jonas Blomberg

Läs också