Frustration över betalsystemet

Från flera håll riktas nu kritik mot Färjerederiets betalsystem på Ekeröleden. Som resenär får man ingen notifiering om man missat att betala för sin färd. Den missen gör att det är lätt att åka flera gånger utan giltig biljett, allra särskilt om man har ett digitalt klippkort. När sedan fakturorna med kontrollavgifter kommer är beloppen stora.  

I våras skrev insändareskribenten ”Jörgen” i MN om sin frustration över fakturor på nästan 9  000 kronor från Färjerederiet. Han hade då gjort misstaget att tappa räkningen på hur många gånger han åkt med färjan och åkte därför en hel vecka med noll resor som saldo på sitt konto. Detta utan att få en enda notifiering eller varning, vare sig från appen eller via sms. När den första fakturan på kontrollavgift kom, en vecka efter den första ogiltiga resan, insåg han sin miss – betalade in avgiften på 700 kronor samt investerade genast i ett nytt klippkort. 

Men fakturor med kontrollavgifter fortsatte att komma – en varje dag för de resor som han missat att betala för. Till sist var summan uppe i nästan 9000 kronor. Jörgen överklagade till Färjerederiet och skrev ”Man bör få en chans att direkt inse sitt misstag för att omgående kunna rätta till det. Jag har nu drabbats av böter i sanslös storleksordning. En funktion där berörd person får ett sms till kopplat mobilnummer så fort överträdelsen sker vore rimligt eller att ni pausar böter till första brevet nått mottagaren”.

En annan resenär som är upprörd är Håkan Ricknäs som dagligen åker färjan i sitt arbete. Han bor på Färingsö men jobbar i Huddinge. 

– Jag glömde att köpa nya biljetter, hade fullt upp med annat i tankarna. Jag har dessutom flera bilar i arbetet vilket gör att jag inte kan ha månadsmärke. Det funkade bra förut när man hade ett fysiskt märke som man bara flyttade mellan bilarna. Nu går ju inte det. 

– Så jag åkte utan giltig biljett i nästan två veckor innan fakturor med kontrollavgifter började dyka upp. Nu är de fakturorna uppe i 6 000 kronor. Det är orimligt!

Både Jörgen och Håkan efterfrågar notifiering om missad biljett. Håkan säger:

– Varför kan inte betalsystemet fungera på liknande sätt som betalningen för vägtullarna, man får en faktura på alla de resor man gjort? 

Jörgen skriver i sin insändare:

”Jag vill dra en parallell till dem som får en parkeringsbot. Bilen lappas ju inte med nya böter, timme efter timme om bilen står kvar. Därtill har personen möjlighet att direkt upptäcka sitt misstag genom den synliga boten”

I Färjerederiets hantering dröjer det flera dagar innan fakturan för kontrollavgiften skickas, vilket gör det omöjligt för fordons- 

ägaren att upptäcka sitt misstag i tid. 

Roger Eriksson är distriktschef på Ekeröleden och berättar att man just nu ser över systemet för att ta fram en sms-notifering

– Ingenting är klart ännu, men vi har god förhoppning om att vi ska kunna få till en förändring ganska snart. Vi har tagit fram ett förslag och har precis haft möte med företaget som tagit fram appen. Det gäller i första hand en notifiering via sms när det är två dagar kvar på en periodbiljett.

Han påtalar också att man som resenär har en skyldighet att se över om man har en giltig biljett och att kontrollavgiften på 700 kronor kommer att ligga kvar

– Det går att kontrollera sitt saldo enkelt och det är inte Färjerederiet som är ansvarig för det utan den som reser med färjan. Dock förstår vi att alla inte försöker fuska utan när en överklagan kommer in så ser vi över den och försöker ha överseende.

Signaturen ”Jörgen” överklagade och fick pengar tillbaka. Håkan Ricknäs har också överklagat och skickat in sina fakturor till Trafikverket men ännu inte fått något besked.

MARIA  FORSLUND

Läs också