Här är femman som vet det mesta

Eleverna i årskurs fem i Färentuna skola är under mars månad i färd med att visa för omvärlden vilken stor kunskapsnivå som finns på deras skola. Nyligen fick de veta att de är en av åtta klasser i Stockholm som har gått vidare i Vi i femman och nu laddar de för fullt för kvartsfinalen som äger rum den 23 mars.

I januari var klassen med i uttagningen till Vi i femman, men det var först härom veckan som de fick besked om att de var en av de åtta klasserna i Stockholmsområdet som gjort bäst ifrån sig och fått högst genomsnittspoäng. Då dök en reporter från Sveriges radios ”Förmiddag i P4” upp utan förvarning i skolan och överraskade klassen med beskedet om att de gått vidare. Samtidigt gjordes ett direktsänt inslag i radio.

I år var det 1966 klasser som deltog i uttagningen till tävlingen som startade 1963 och av dessa gick 200 vidare till kvartsfinalerna.

– Alla i klassen tycker att det är jätteroligt att det har gått så bra för oss, det är ju bara en gång i livet som man kan vara med om det här. Vi har förberett oss mycket och försöker lära oss så mycket som vi bara kan. Våra lärare hjälper oss också med förberedelserna, berättar Tea Örnhov, en av två reserver som står redo i händelse av att de två som tagits ut för att delta i kvartsfinalen av någon anledning inte kan vara med.

Den 23 mars möter Färentuna skola klass 5 Grön på Hillelskolan i Stockholm i kvartsfinal i den lokala P4-kanalen. Lokala semifinaler äger sedan rum den 29  och 30 mars och till slut möts de tre klasser som vunnit de lokala finalerna i en TV-sänd riksfinal som programledaren Josefine Sundström håller i.

– Det här är en väldigt nyfiken och aktiv klass, som gillar att tävla, så det är verkligen jättekul för dem att de gjort så bra ifrån sig, säger Roberta Johansson, rektor på skolan.

Hon beskriver hur den här typen av tävlingssammanhang är utmanande för såväl elever som lärare, men också erbjuder stora möjligheter för hela klassen. Dels får alla tillfälle att finslipa sina kunskaper med tanke på att i vissa moment hjälps klassen åt med att komma på svaren, dels är det ett utmärkt tillfälle att träna på hur man stöttar och unnar varandra framgång samt agerar som ett lag. Alla lärare som undervisar klassen hjälps åt med att förbereda eleverna för att det fortsatta tävlandet ska bli en bra upplevelse för alla.

– Det är väldigt roligt för klassen att få vara med om det här tillsammans, men den stora vinsten i sammanhanget är ”kunskap”, slår Roberta Johansson fast.

LO BÄCKLINDER

Läs också