Jag och min penna djupdyker ihop

MN träffar Nonny Davidsson på Mr Stevens, som berättar om verksamheten, tankarna inför framtiden och sin syn på utvecklingen av Mälaröarna. 

Berätta lite kort om dig själv och hur kom det sig att du startade Mr Stevens?

– Familjen halkade in i Ekerö kommun på ett bananskal 2012 och har stortrivts sedan dess. Jag pendlade till snurrstol och 

kaffeapparat i city för att det var så det var. När startup-bolaget jag arbetade som marknadschef på omstrukturerades och alla fick ta avsked, fångade jag en samtidig möjlighet att leverera text och SEO-koll till en bekant. Det kändes roligt och jag valde att ta avskedet som en spark i baken och starta eget. Mitt företagsnamn kommer från Ishiguros roman Återstoden av dagen, där Mr Stevens är en exceptionellt strukturerad och noggrann butler. Vår bullterrier bar sedan länge namnet, i hopp om att denne skulle ärva några av butlerns karaktärsdrag, men icke. Jag tycker att jag har lyckats något bättre med att leva upp till butlerstandard i Mr Stevens AB.

Beskriv din verksamhet.

– Jag jobbar som frilans inom kommunikation och tar uppdrag som handlar om varumärke, copywriting, UX-writing och SEO-strategi. Mitt jobb går mycket ut på att skriva och leverera texter för digitala produkter som webbplatser eller appar. Texterna har olika ”jobb” att utföra, som till exempel att sälja, guida eller inspirera. Jag utgår från hemmakontoret men arbetar gärna på olika håll. Ekerö är en härlig plats att vara egen företagare på, vi har många smultronställen i fantastisk miljö och finfin wi-fi. 

Vilket är det roligaste uppdraget du fått?

– Ett av de mest givande jobben jag gjort var ett uppdrag för ett företag, som säljer skärmskydd och skal till mobiler och andra digitala prylar. Vi började med att förtydliga deras varumärkesstrategi – en djupdykning i företagets mening, mål och målgrupp. Med den i hamn skrev jag produkttexter, artiklar, för-

packningstexter, kampanjkommunikation och e-postmallar. Jag tycker mycket om att arbeta med ett varumärkes hela uttryck. Det är som att lära känna en vän och liksom föra dennes talan.

Hur ser du på framtiden, var är företaget om fem år?

– Företaget ser ungefär likadant ut, det är jag och min penna. Tillsammans lär vi oss ständigt om nya saker och fördjupar oss i våra uppdragsgivares utmaningar. Vi skriver för drömkunder som vill prata om hälsa, natur, kaffe och choklad. Jag ser också mer prat i spåkulan. Föreläsningar och workshops om ”kundskap” (stulet från en fellow copywriter), om skrivkonst, och om att hitta rätt med budskap som talar både till människa och maskin. Jag vill jobba mer i rörelse också. Kanske kan man hålla workshops och vandra Fornstigen samtidigt? 

Hur vill du att Mälaröarna ska utvecklas framöver?

– Oj,  från min plats i nuet är jag så nöjd! Vi har nära till sjö och skog. Jag njuter av lokala matproducenter och vackra cappuccinos. Barnen och de unga på Mälaröarna har ett gott utbud av möjliga fritidsaktiviteter och Ekeröbon är trevlig att ha att göra med.

Till sist, vilket företag vill du läsa om i tidningen?

– Jag skulle vilja höra om Queen bee trädgård. Jag tror att en trädgårdsmästare ser Ekerö från några av Mälaröarnas vackraste platser.     

Läs också