Klagomål på buss och pendelbåt

Klagomål på buss och pendelbåt

Ändrade busslinjedragningar och vintertidtabell för pendelbåten ställer till det för pendlare i kommunen. Under vintern går exempelvis sista pendelbåten från stan till Ekerö klockan 17:20, även om man slutar klockan 17:00 blir det för snävt för många att hinna till båten.

En ny dragning av busslinje 176 innebär att på väg från Färingsö mot Brommaplan, åker bussen först in på Ekerö ända bort till Ekvägen för att plocka upp passagerare där.

– Varför ska vi på Färingsö behöva åka runt på Ekerö och plocka upp resenärer därifrån, eller sitta i kö på Ekerö och förlänga vår resa med ytterligare cirka tio minuter? Men enligt tidtabellen så förlängs inte restiden, mycket märkligt, kommenterar en pendlare och tillägger:

– De stackarna som har åkt med snabbuss 338 får nu även sin snabba tur indragen. Motivationen att ta bussen minskar hela tiden.

– Att vi har dragit om linje 176 så den kör via Ekebyhov och Ekvägen är relaterat till de kommande byggarbetena vid Tappströmsbron. Förändringen handlar om att bussen ska ha en färdväg som inte är lika känslig för bilköer när byggarbetet inleds. Vi bedömer att den här färdvägen ger en mer robust trafik under byggarbetet än den tidigare sträckningen, svarar Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

– Om man som resenär har en synpunkt på sin linjesträckning, tar vi gärna in dessa genom vår kundtjänst som är öppen dygnet runt, året runt. Kundtjänsten vidarebefordrar synpunkterna direkt till våra trafikplanerare som tar del av dem.

Det är många pendlare som också klagar på vintertidtabellen för pendelbåt 89 mellan Ekerö och Klara Mälarstrand. Under perioden april till december kör två båtar trafik på linje 89, men under vinterperioden december till april, kör en isgående båt på linjen vilket ger färre turer och längre restid.

– Vi såg redan under linjens försöksperiod att restiden är längre under vintern. Det påverkar också mängden resenärer. Linjen har färre resenärer under vinterhalvåret, därför drar vi ner trafiken under denna period, förklarar Elin Lindström.

Att det är färre resenärer vintertid kan dock bero på att avgångarna är färre och kanske framförallt, att många inte hinner med sista turen. På eftermiddagarna reser majoriteten av linje 89:s resenärer från stan till Ekerö. I vår-sommar-hösttidtabellen fanns eftermiddagsavgångarna 16:30, 17:30 samt 18:30 från stan, men under vintern går sista turen från stan till Ekerö 17:20.

– När det endast kör en båt på linjen på vintern är det därför prioriterat att se till att avgången från stan är anpassad efter när resenärerna slutar jobbet, säger Elin Lindström.

För att hinna med den sista turen klockan 17:20 till Ekerö måste man inte bara sluta sitt arbete senast klockan 17:00, det gäller även att ha arbetsplatsen relativt nära Klara Mälarstrand. Flera arbetspendlare vittnar om att de inte hinner till den avgången. En person som har sitt arbete vid Normalmstorg har en restid på 15 minuter till T-Centralen. Därifrån tar det cirka fem minuter att gå till båten. Med andra ord måste hen gå från jobbet något före 17:00 för att hinna.   För de som slutar någon halvtimma eller timma senare, finns ingen båt hem på vintern.

Men från SL:s sida säger man att trafiken under december till april i år är densamma som under motsvarande period förra året, med undantag för att eftermiddagens avgång från stan blev lite justerad efter resenärernas önskemål.

EWA LINNROS

Läs också