Mälaröbornas upplevelser i pendlingstid

Många är de Mälaröbor som varje dag pendlar in till stan. Vissa med båt, bil och buss. Andra med cykel. Mälaröarnas nyheter tog pulsen på folket i pendlingsstressen.

För ambulanssjukvårdaren Ulrika Sedin har senaste tidens kökaos varit en mardröm. 

– När jag behöver åka mellan kvart över sex och halvnio upplever jag att det är hemskt. Köerna börjar redan vid Tappström och släpper inte förrän vid rödljusen innan Drottningholm. Jag som jobbar inom ambulansen behöver komma i tid. 

Ulrika Sedin förtydligar att alla behöver komma i tid till jobbet, men för henne kan en försening få större konsekvenser.

– Att behöva åka två till två och en halv timme innan man börjar på grund av köer är inte optimalt. Jag upplever att trafiksituationen är tuff när alla ska iväg samtidigt.

Trafiksituationen drabbar även hennes barn. 

– Det blir tidigare morgnar för barnen och sena hämtningar. Långa dagar i skola och förskola. 

De dagar Ulrika Sedin börjar tidigt blir det att barnen får gå upp kvart i sex istället för strax efter sju. 

– Barnen får gå upp tidigare än de hade behövt. Trafiken har varit ett problem sedan vi flyttade hit sommaren 2021. 

En som har hittat en lösning på pendlingsproblemtatiken genom att välja vatten framför väg är Omid Sakhdari.

– Jag har åkt hit ifrån Tappström och dit tog jag mig från Jungfrusund med min elscooter. Det tog tio till tolv minuter, säger Omid Sakhdari när han precis klivit av pendelbåten Lux vid Stadshuset.

Båtresan tog dryga 55 minuter och sedan har Omid Sakhdari dryga sju minuter till jobbet på Torsgatan. Anledningen till att han väljer båten är flera.

– Det är smidigt och det går snabbt. Jag slipper sitta i köer och utsikten är jättetrevlig. Jag kan dessutom sitta och jobba samtidigt, säger Omid Sakhdari, som under dagens båtfärd har fått en del gjort.

– Jag har svarat på några mejl och haft flera konversationer med kollegor och haft ett morgonmöte.

Omid Sakhdari är positivt överraskad över att kombinera sin elscooter med båten.

– Det är andra gången jag tar båten. Jag kommer absolut fortsätta göra det här upplägget.

– Jag har tidigare tagit bussen, men även tagit färjan till Fittja och tunnelbanan till stan. Jag har testat lite olika men kan konstatera att detta är det bästa.

Trots att Omid är positiv ser han en del förbättringspotential.

– Det enda jag saknar är att det skulle kunna gå lite snabbare och att båten skulle gå lite oftare. Missar man båten är det väldigt lång väntan till nästa, säger Omid Sakhdari och sätter iväg på sin elscooter mot Torsgatan. 

John Lindholm bor även han på Ekerö, Nyckelby närmare bestämt. Morgonen när tidningen träffar honom kombinerar John samåkning i bil med tunnelbana. 

– Det gick fint idag men jag har mer erfarenhet av pendling med buss än bil. 

Han föredrar också bussen framför bilen. 

  Jag jobbar vid Hötorget, skulle säga att det oftast går lite snabbare med buss då det finns bussfiler in mot Brommaplan. Dessutom slipper man kostnader för parkeringsplats och sparar tid i letandet efter parkeringsplats.

Att ta bilen ända in till kontoret är inte aktuellt som läget är nu. 

– Som det är nu med vägbyggen och köer får jag räkna med cirka en och en halv timme från Nyckelby till kontoret vid Hötorget.

Precis som Omid har John också testat båten.

– Ja, den är trevlig och tar ungefär lika lång tid, men blir tyvärr inte att jag tar den då båtens tider inte riktigt passar mig med barn som ska till skolan, säger John Lindholm. 

Barn som ska till skola eller förskola kan också vara anledning att ta sig till Ekerö. Det är verkligheten för Marina Nyström och hennes dotter Meya von Schirach Nyström som går på förskolan i närheten av Drottningholm.

För att komma till Lovön åker mor och dotter både tunnelbana och buss. 

– Jag måste räkna med minst 25 minuters marginal varje dag när jag lämnar dottern vid nio, vi går hemifrån åtta. 

Även om bussarna inte alltid är att lita på har Marina Nyström och dottern hittat ett sätt att uppskatta en stundtals kaotisk morgonpendling. 

 – Min dotter är väldigt nyfiken kring detaljer, hon noterar ett bananskal på bussen eller vackra löv och reflekterar gärna kring många ting hon stöter på. För att någon gång spara lite sovmorgon kan vi ta med oss frukostmackan och äta den längs resan eller i väntan.

De veckor hon hämtar dottern på förskolan behöver hon åka tidigare från jobbet. 

– Det har mycket med förseningar att göra. Vi hamnar precis i skottlinjen på morgonen och i eftermiddagstrafiken. 

Något som Marina menar att fler ger uttryck för. 

– I olika grupper på facebook hörs många förtvivlade röster. Största problemet är att trafiken är så orytmiskt. Jag har skrivit ett inlägg också om att det händer att bussen kör förbi, trots att man signalerar. Chaufförerna verkar så stressade för att åka ikapp tid. 

Hon är också kritisk till att man dragit in en stationen Orangeriet under lång tid. 

– Överlag upplever jag en irritation, närboende som är beroende av kollektivtrafiken har påverkats mycket av vägbygget, säger Marina som oftast brukar ta buss och tvärbana till jobbet i stan efter att hon lämnat dottern på förskolan.

Men när arbetet är flexibelt passar hon också på att istället tillbringa arbetsdagen på Ekerö bibliotek.

– Dagens timmar blir knappa på grund av pendlingens förseningar. Då tjänar jag tid och kraft att hålla mig i närheten av förskolan, säger Marina Nyström. 

Agneta Clarin pendlar från Lovön till Rådmansgatan.

– Jag jobbar hemma ibland, men annars åker jag buss så mycket som det går. Vanligtvis åker jag 323 från Lovö kyrka. Den är alltid en kvart sen.  Så kan det ju inte få vara, jag skrev faktiskt till SL nyligen.  Jag fick till svar att det  beror på vägbygget och tabelländring. Vi kan bara ta en buss så för oss blir det problem när en buss är sen. Man vill ju åka kollektivt så mycket man kan, säger Agneta som när tidningen träffade henne hade tagit bilen till Brostugan för att därifrån ta sig vidare med en annan buss. 

Pär Ekeroth tar cykeln från Träkvista till Herkulesgatan, något som han tycker fungerar bra.  

– Jag brukar cykla lite senare än vid rusningstid. Jag cyklar enbart,  även på vintern. Det bästa är tillförlitligheten, jag vet hur lång tid det tar.  Min dotter pendlar med buss. För henne varierar det mellan 50 minuter och en och en halv timme. För mig tar det alltid kring 50 minuter.  

– En nackdel som jag ser det är säkerhetsaspekten. Jag skulle efterfråga säkrare cykelbanor. Inga konstigheter på Ekerö förutom vid kommunhuset men längre in mot stan har jag sett en del krascher.

ADAM KARLS JOHANSSON

Läs också