Spenderar helst tiden i luften

Spenderar helst tiden i luften

Adelsöbon Roy Hjertén gjorde lumpen i Flygvapnet som ytbärgare och flög med i helikopter i ett år. Sedan dess har han haft en dröm om att komma upp i luften igen. Nu skärmflyger han med motor, en så kallad paramotor.

– Vanligt flygcertifikat är för dyrt och omständligt om man inte har eget flygplan. För några år sedan bestämde jag mig för att satsa på paramotor som är ett enkelt och billigt sätt att komma upp, utan att vara hänvisad till flygplatser. Jag startar på ängen utanför huset, berättar Roy.

  Hur svårt är det att styra och landa säkert?

– Det är som med allt, det är lite lurigt i början men övning ger färdighet. När man väl fått in snitsen så sitter det i ryggraden. Och det känns bara naturligt. När man startar med Paramotor lägger man upp skärmen bakom sig, springer framåt och skärmen reser sig. Sedan är det full gas som gäller i tio steg. Sedan är man i luften. Man har ett handtag som man drar i för att svänga och ett gashandtag som reglerar höjden. Väl i luften finns egentligen inga svårigheter, bara att njuta av utsikten.

Hur högt  flyger du?

– Luftrummet är indelat i sektioner för att skilja fritidsflyg och kommersiellt flyg. Över Adelsö-Ekerö-Färingsö är maxhöjden cirka 400 meter, annars finns risk för att krocka med flygen till Bromma och Arlanda och det vill man inte. Det finns andra ställen i Sverige med andra restriktioner. Det högsta jag flugit är 2 900 meter, vilket är detsamma som 9 500 fot. Högre får man inte flyga i Sverige som fritidsflyg.  Över detta är det bara trafikflyg som får vistas.

Hur långt är det längsta du flugit?

  Om jag tankar fullt kan jag vara i luften i cirka 2,5 timmar och kommer då cirka 12 mil. Det längsta jag flugit är 30 mil och 7 timmar i luften. Men då fick jag gå ner och tanka. Det går att tanka med vanlig bensin från bensinmacken.

Kan och får du flyga i mörker?

– Det är inte tillåtet att flyga på natten. Detta eftersom vi inte syns för andra flygplan. Vi har ingen radar. Man får bara flyga så att man syns och kan se andra plan.

 Kan du flyga året om?

– Ja. På vintern får jag klä på mig rejält med kläder. Skidkläder, underställ och glasögon. Jag har flugit i 10 minus, men då bara cirka 30 minuter. Framåtfarten är cirka 45 kilometer i timmen så det kan jämställas med att köra moped. På vintern blir det lite kyligt eftersom man sitter stilla. Men det är i alla fall myggfritt.

Reagerar fåglar när du kommer flygande?

– Fåglar i luften bryr sig inte speciellt mycket. Jag har flugit med både havsörn och övriga rovfåglar. De reagerar inte när jag kommer utan flyger vidare som inget hänt. De ser inte mig som en konkurrent. Fåglar på marken och fågelsjöar håller jag mig borta från. Dessa kan uppfatta mig som en stor rovfågel och jag vill ju störa så lite som möjligt.

Du fotograferar fina vyer när du flyger. Har du någon favoritplats på Mälaröarna från flygperspektiv? 

– Björkö är en favorit. Annars är allt runt Mälaren vackert. Jag gillar kontrasten mellan vatten och land.

Vad är tjusningen med att flyga paramotor?

– Friheten och enkelheten. Om det är fint väder och jag har några timmar över så spenderar jag helst tiden i luften. Jag gillar att vara i luften och se vårt vackra land susa förbi under fötterna.

EWA LINNROS

Läs också