Timslånga köer för ny spruta

Pierre Anselmi, 72, och hans fru Anita Anselmi är några av de som vänt sig till vaccinationsbussen vid Tappströmsskolan för drop-in-vaccination när inga andra tider för vaccination funnits lediga. Men där väntade timslånga köer.

– Inte ens en ung och frisk människa skulle orka stå där flera timmar i kylan och kallare kommer det att bli, säger Pierre Anselmi och poängterar att personalen gör sitt bästa men att det uppenbart inte räcker med en sjuksköterska, som under mycket begränsade tider, ska vaccinera alla som är över 65 år i hela kommunen.

Flera av Mälaröarnas nyheters läsare har hört av sig och vittnar om liknande erfarenheter. Svårigheter att boka tider och köer på mellan två och tre timmar ute i kylan för drop-in-vaccination.

– Redan 20 minuter innan öppning var det mellan femton och tjugo personer i kön, som dessutom fylldes på med personer som ändå lyckats boka en tid, berättar Gunilla, 77 år, som vill vara anonym och som efter drygt två timmars väntan till slut lyckades få sitt vaccin. Hon tycker inte att det är värdigt att ha en vaccination av äldre som fungerar så illa.

– Det var flera som var både 65, 75 och 85 år i kön. Nog kunde man ha ordnat med lokaler inomhus eller ett kösystem som tillåtit att man kunnat gå ifrån och värma sig, säger hon.

När Margareta Montgomerie, 81, kom till bussen med sina 90-åriga grannar häromdagen fick de till och med veta att det var lönlöst att ställa sig i kön eftersom det bara fanns tid för de som förhandsbokat. Personalen hänvisade dem istället till 1177.se för att boka, vilket inte var möjligt för grannarna. För Margareta, som gav det ett försök, resulterade det bara i ett meddelande om att tiderna var slut. Men efter ihärdiga försök har hon till slut lyckats få en vaccinationstid, i Södertälje, som hon tackat ja till. Hon lider dock med sina äldre grannar som inte kan ta sig utanför kommunen.

– Vem är ansvarig för detta haveri? undrar hon.

Linda Bengtsson, pressansvarig på region Stockholm är medveten om bristen på vaccinationstider men ber om tålamod. Regionen tittar på åtgärder för att skapa fler tider, meddelar hon via mejl. Vad det innebär för just mälaröborna kan hon dock inte svara på.

Enligt Lena Törnblom Löfquist, samordningschef på Ekerö kommun, har även kommunen kännedom om problemen och har kontakt med regionen för att hitta en lösning.

– Det är regionens ansvar och uppdrag och kommunen har ingen möjlighet att påverka tiderna överhuvudtaget. Vi har lämnat önskemål om utökade tider men vi delar bussen med en annan kommun så det är inte möjligt just nu, säger hon men påtalar att man ändå försöker hitta en bättre plats för bussen att stå på, där det finns en varm lokal i direkt anslutning att vänta i.

– Det är dock en ganska svår nöt att knäcka eftersom det ställs krav på tillgänglighet och säkerhet kring bussen för såväl besökare som personal. Lokalen behöver dessutom stå tom från annan verksamhet, säger hon.

Pierre Anselmi tycker inte att det duger att skylla ifrån sig utan att alla måste ta sitt ansvar.

– I det här läget måste kommunen gå in och hjälpa till, informera om hur man ska gå tillväga för att få en vaccinationstid och se till att det finns lokaler att vaccinera i, säger han bestämt innan han tillägger.

– Och de måste snabba sig på så att vi inte hinner bli sjuka.

Efter att den här artikeln skrevs har Ekerö kommun gått ut med information om att vaccinbussen stannar året ut och fortsätter ta emot för drop-in och bokade tider måndagar och tisdagar mellan klockan 10  och 17 samt söndagar 10 till 15, men lunchstängt mellan 12 och 12.30. Från och med söndagen den 5 december har bussen också bytt plats och står mitt emot Nordiums entré på Tegelbruksvägen 4 till 6, vilket gör att de som väntar på vaccination kan vänta inomhus.

HELEN BJURBERG

Läs också