Trafiken tär på närlundabor

Att sitta fast i kö har mer eller mindre blivit vardagsmat för den som passerar Ekerö med bil i rusningstrafik. De som bor och driver affärsverksamhet invid Destination Ekerö i Närlunda upplever dock att de blivit ännu hårdare drabbade än andra. Här gör den intensiva trafiken att man kan bli stående länge innan man kommer ut på Ekerövägen.

– Det har successivt blivit värre och värre sedan vi flyttade hit 1997. Nu är det så illa att jag anpassar mina arbetsdagar och åker inte när jag vet att det är mycket trafik, säger Pontus Axelsson, som bor med sin familj utmed Gamla Ekerövägen som leder fram till korsningen.

Han och de övriga boende i området har ingen annan väg att välja på och han berättar att han vet många som kliver ur bilen och trycker på gångtrafikanternas knapp till trafikljusen, för att det ska bli rött för bilarna på Ekerövägen. På så sätt kan den som står och väntar på att det ska bli tomt på bilar, få en chans att åka ut.

Han och ett par av dem som driver verksamheter i Destination Ekerö möter upp i korsningen och förklarar att när det är mycket trafik så kan man i bästa fall kasta sig ut mellan två bilar för att komma åt höger, men att göra en vänstersväng är i stort sett omöjligt.

– Det är också så att bilarna kör alldeles för fort förbi här och det är inte ovanligt att det går i mellan 70 och 100 kilometer i timmen. Det gör att trafiken blir extra intensiv, säger Fredrik Drougge, som driver mäklarfirma i Destination Ekerö.

Jossi Gerlich som har Enzos deli och gelato i samma byggnad är övertygad om att han missar många kunder på grund av att de inte vill svänga av från stora vägen för att riskera att bli stående på väg ut därifrån.

– Jag har pratat med kommunen om problemet och de har sagt att de har förståelse, men hur länge ska vi vänta på en lösning? Det är ju gästerna som vi livnär oss på och om de inte kommer hit kommer det att stå tomma affärslokaler här, säger han.

Enligt Pepijn Klaassen, trafikplanerare på kommunen finns det tankar om att bygga om korsningen till en mindre cirkulationsplats, men att den inte är planerad inom de närmaste åren, då finansieringen inte är klar. Själva Ekerövägen är kommunens ansvar medan Närlunda gårdsväg och Gamla Ekerövägen förvaltas av Närlunda vägförening

När det gäller olycksfrekvensen menar han att det i statistiken inte syns en ökad risk för olyckor i korsningen.

– De senaste tio åren har det registrerats fyra olyckshändelser i Transportstyrelsens databas STRADA. Där samlas alla inrapporterade olyckshändelser från polisen och sjukvården. Det är dock tydligt att det händer olyckor lite oftare, men då handlar det om mindre skador på bilar som löses mellan försäkringsbolagen. Dessa registreras inte i STRADA, säger han och fortsätter förklara:

– De fyra registrerade handlade om lindrigt skadade, en cyklist, en mopedist och två biltrafikanter. Båda bilolyckorna var så kallade upphinnandeolyckor, alltså att någon bromsar in för rött ljus och blir påkörd bakifrån. De andra två handlade om bilister som inte lämnade företräde till en cyklist eller moped.

LO BÄCKLINDER

Läs också