Utbyggnad på sikt

Här under vinjetten ”MN möter” låter vi Mälaröföretagare berätta om sin verksamhet och räcka över stafettpinnen till ett företag som de själva är nyfikna på. I detta nummer möter vi Douglas och Karin Iveroth, Ica Nyckelby.

Hur länge har företaget funnits?

– Det befintliga bolaget bildades 1956 av vår farfar Erik. Trädgårdsmästare Johan, vår farfars farfar, började dock sälja snus och socker från sin bod på Nyckelby gård redan under 1880-talet, men hyrde sedan lokal i Nyckelby från början av 1890-talet och blev ”handlare” på heltid. Det finns ett sparat hyreskontrakt från 1894.

Hur ser ägarstrukturen ut?

– Jag äger 50 procent av bolaget och min syster Karin andra halvan. Min pappa Calle och mamma Elizabeth är pensionärer, men hjälper till med lite av varje när de kan och vill.

Vad vi förstår så har ägandet stannat i familjen i flera generationer, berätta?

– ”Handlarlängan” består alltså av Johan, Carl-Emil, vår farfars far, Erik, Calle, Karin och  Douglas. Det är fantastiskt att få vara del av en verksamhet som har mer än 100 år på nacken. Förhoppningsvis så kan vi fortsätta i 100 år till. Flera kunder har handlat av de två tidigare generationerna så det gäller att leva upp till den service och det bemötande som givits under åren.

Hur har verksamheten utvecklats de senaste åren?

– Vi tog över butiken 1 januari 2019. Sedan dess har vi fokuserat på att skapa en mer modern lanthandel. Vi vill erbjuda ett brett sortiment och en smidig butiksupplevelse. Just nu bygger vi om invändigt och med tiden hoppas vi kunna göra en mindre utbyggnation.

Har folks köpbeteende ändrats på senare tid?

– Det finns mängder av trender, men det som sticker ut är, certifierade varor  som eko, fairtrade med mera, måltidslösningar som sparar tid och online-försäljning. I dagsläget har vi bara en mailbaserad plockhjälp för personer i riskgrupp, men ska på sikt utveckla en riktig näthandel. Under åren som gått har vi som lanthandel behövt anpassa vårt sortiment då kunden inte längre handlar inredning, maskiner och möbler fysiskt i samma utsträckning som tidigare.

Vad är det som utmärker er i jämförelse med andra matbutiker?

– Kundkontakten och sortimentet. Det är fortfarande lite ”by-känsla” i området trots närheten till Stockholm. Våra kunder är väldigt trevliga och vi lär känna dem väl, ofta på ett personligt plan. Vad gäller sortimentet så har vi allt mellan himmel och jord. Vi försöker möta våra kunders önskemål så gott det går.

Hur ser era framtidsutsikter ut och vilka utmaningar står ni inför?

– Vi fortsätter uppdatera vårt erbjudande och hoppas kunna locka nya kunder till butiken. Vi ser ljust på framtiden. Vi utmanas av allt vassare konkurrens och den digitala handeln, men konkurrensen ser vi som något positivt. Den hjälper oss att bli bättre

Hur vill ni se Mälaröarna utvecklas framöver?

– Vi hoppas på att det kommer flera bostäder i vårt närområde, men det är en fin balans mellan tillväxten och bevarandet av natur och miljö som är en viktig del av kommunens identitet.

Till sist, vilket företag i kommunen vill ni läsa om i tidningen?

– Möllers verktygsmakeri på Munsö.     

 

Läs också