Utveckla webshopen och öka på sortimentet

Mälaröarnas nyheter åker ut till Japanska matspecialisten i Bergvik och träffar Yukio Kato, som berättar om verksamheten, tankarna inför framtiden och sin syn på utvecklingen av Mälaröarna.

När startades företaget?

2013

Hur många anställda har ni och hur hamnade ni på Ekerö?

– Vi är sex anställda, varav hälften är familj, jag Yukio, min fru Emelie och min pappa Hiroyuki. Jag har tidigare jobbat i just dessa lokaler, fast som anställd. När vi efter en tid i lokaler i Huddinge fick möjligheten att flytta till exakt samma lokaler jag arbetat i under flera år, tvekade vi inte på att flytta tillbaka hit. Jag har själv vuxit upp på Ekerö, så det känns hemma.

Hur kommer det sig att ni startade just Japanska matspecialisten?

– Jag har arbetat i branschen i över 20 år. Men för nio år sedan såldes företaget där jag var anställd till ett multinationellt bolag och jag fick då möjligheten att starta eget och jobba med intressanta varumärken.

Hur ser ert sortiment ut? Är det endast japanska produkter ?

– Vi är väldigt nischade på japansk mat, men flörtar lite med koreanskt och de matkulturer som går hand i hand med den japanska.

Är det endast till restauranger ni levererar eller kan man även köpa som privatperson?

– Vi jobbar främst med restaurang, andra grossister och butiker. Men de senaste åren har vi erbjudit en del av vårt sortiment även till privatpersoner, men det är en ganska liten del, som vi gärna vill utöka i framtiden.

Är det bara via webshopen man kan beställa eller har ni även fysiska butiker?

– Inga fysiska butiker, endast webshopen.

Vilka produkter är storsäljarna?

Utan tvekan de japanska basprodukterna som sojasås, ris, risvinäger och japansk majonnäs. Men även ingredienser till ramen-nudlar som har blivit populärt säljer vi mycket av. På senare tid har japansk läsk, ramune, också blivit en populär produkt.

Finns det många produkter som ni säljer som ni har ensamrätt på att sälja i Sverige?

– Vi är svenska agenturer för Yamasa, Kewpie och Shoda, vilket vi är väldigt stolta över!

Var finns era kunder?

– Främst Sverige, men vi har kunder i hela norden.

Hur ser ert företag ut om fem år?

– Vi vet knappt hur det ser ut om fem veckor! Vi tar det som det kommer. Men målet just nu är att utveckla webshopen och utöka sortimentet. Men vi försöker växa sakta, så vi inte får växtvärk.

Hur vill ni se Mälaröarna utvecklas framöver?

– Förutom det självklara, förbättrad infrastruktur, ser vi fram emot utökad handel ut på ön.

Till sist, vilket företag i kommunen vill ni läsa om i tidningen?

– Ekerölagret.

Läs också