Hyllning till kungaparets guldbröllop
KUNGAPARET | I samband med att kungaparet firar guldbröllop den 19 juni skapar Ekerö kommun en särskild plats för att hylla kärleken i Ekebyhovs slottspark.
Ekebyhovs slottspark är en populär plats för både vigslar och besökare. Som en symbolisk gåva, med anledning av kungaparets jubileum, kommer nu den befintliga brudbågen i parkens centrala del att utsmyckas med blommande växter. Intill bågen placeras en tvåsitssoffa i guld och ädelträ samt en inskription som uppmärksammar kungaparets 50-åriga äktenskap.
Platsen är tänkt att bli en mötespunkt för brudpar och andra besökare som vill uppmärksamma kärleken eller bara vila benen en stund. Målet är att platsen ska ge glädje och inspiration till invånare och besökare under lång tid framöver.
Under sommaren kommer platsen att färdigställas i Ekebyhovs slottspark.
Ekerö kommun har skickat ett gratulationsbrev till kungaparet:
HM Konung Carl XVI Gustaf
HM Drottning Silvia
Ers Majestäter,
Vi vill från Ekerö kommun framföra våra varmaste gratulationer på Kungaparets
guldbröllopsdag den 19 juni 2026.
Ers Majestäter representerar många stora och viktiga saker för Sverige, det svenska
folket och oss Ekeröbor. Kungaparet är också en stark symbol för bestående kärlek,
grunden för en varm och trygg familj där generationerna följer på varandra.
Till minne av Kungaparets guldbröllop kommer Ekerö kommun att skapa en särskild
plats ämnad för brudpar och andra som vill hylla kärleken, i Ekebyhovs slottspark.
Det står idag en brudbåge i parkens centrala parti. Brudbågen kommer att utsmyckas
genom plantering av blommande växter. I anslutning till bågen placeras en utvald
tvåsitssoffa i guld och ädelträ, och platsen märks med en inskription.
Vår förhoppning är att denna plats under lång tid ska påminna om Kungaparets
historiska jubileum, samt skänka glädje och inspiration till besökare från när och
fjärran.
Leve kärleken!
Erik Lif-Sjöcrona, kommunfullmäktiges ordförande
Hanna Svensson, kommunstyrelsens ordförande
Fredrik Ohls, kommunalråd
Sivert Åkerljung, kommunalråd
Ove Wallin, kommunalråd
